Costa rica 2013

Reisverslag sluiten

Costa Rica December 2013
30 nov  Amsterdam –> San Jose
Gelukkig niet te vroeg op, we vliegen pas om 11.30 uur. Op Schiphol verloopt alles prima. Het boarden gaat  wel heel rommelig. De stewardessen blijven aan het tellen en een aantal passagiers komt te laat. Al met al een uur vertraging. De vlucht verloopt erg soepel, evenals de landing in Panama. Teun heeft eigenlijk geen last gehad van zijn oortjes. Wel een paar keer bokkig in het vliegtuig. 11 uur is ook wel erg lang voor zo’n kleine man, gelukkig braken de cadeautjes het ritme af en toe.  De laatste 2 uur van de vlucht heeft hij geslapen, in Nederlandse tijd was het ook al lang bedtijd! Na een vlucht van 1 uur landen we in San Jose, hoofdstad van CR. Tijdens deze korte vlucht  kregen we lauwe broodjes kip, echt een aanrader. Douane en koffers zijn ook zo gepiept. Snel naar het hotel, 20 min rijden en naar bed. Knap van Teun, het is al 3 uur in de nacht NL tijd!

1 dec    San Jose –> Tortugero
Al om 6 uur worden we opgehaald met de bus. Op naar Tortuguero. Onderweg een lokaal ontbijt en dan om 11 uur stappen we in de eerste boot.  Zo’n 1 uur varen naar M’Wamba lodge. De logde ligt er prachtig bij. Ruime kamer met luxe badkamer. Lisette gaat in de middag mee op excursie naar het dorp. Teun en ik gaan plonsen in het zwembad (na zijn slaapje). Het zwembad is heerlijk, Teun is helemaal in zijn element. Het lijkt wel toeval maar de Costaricaan die eerder op de dag naast mij in de bus zat blijkt onze privé gids te zijn, Dino. Hij is 57 en heeft veel van de jonge gidsen het vak geleerd. Diner is verder prima. In de avond vermaak ik me prima met het fotograferen van de vele boomkikkertjes in de lodge.

2 dec    Tortuguero
Rond zessen stappen we op onze privéboot voor onze eerste boot excursie. Het is heeeerlijk weer en we zien bovendien erg veel. Apen, schildpadden en heel veel vogels. Teun vindt het ook wel spannend allemaal. Na ruim 2 uur varen, terug naar de lodge en snel ontbijten. Daarna natuurlijk weer naar het zwembad. Ik ga dan eerst nog met Dino een korte wandeling maken, voordat ook ik een verfrissende duik neem. Rond 11 uur siësta time. We lunchen een voor een omdat Teun nog op 1 oor ligt. S’middags weer met de boot weg. We nemen nu wat nauwere kanalen. Schitterende scenery. Later bij het diner horen we dat het de dagen voor onze komst mega veel geregend heeft. We hebben mazzel dus. Voor het avondeten, natuurlijk weer ff zwemmen en daarna aan de Pina Colada’s. Teun haalt het avondeten niet en ligt alweer op 1 oor in de buggy. Veel indrukken allemaal.

3 dec   Tortuguero
De routine vandaag is eigenlijk gelijk aan die van gisteren. 1 verschil, er is een feest voor de kinderen van het personeel rondom het zwembad. Enfin, ook voor Teun feest dus. Hij vindt het prachtig al die kids. In de loop van de middag weer op pad met de boot. Wederom een heerlijke tocht! Omdat wij 3 nachten blijven, krijgen we bovendien steak aangeboden van de manager. De eetroutine hier is nl. 2 dagen! Blijkbaar blijft 99% van de gasten hier maar 2 nachten. Nou, wij hadden wel wat langer willen blijven, haha. Voor het slapengaan vermaak ik met weer met de kikkers. Teun haalt net als gisteren het avondeten niet.

4 dec    Tortuguero –> Sarapiqui
Om 6.30 uur op pad met Dino, op zoek naar kikkers en vogels. Teun heeft vandaag geen zin… Na het ontbijt vertrekken we vanuit de lodge. Eerst weer met de boot, daarna de bus, vervolgens lunchen en dan nog  4 minuten met de bus en dan pikken we onze huurauto (Santa fee) op. Lekker ruim en snel door naar Selva verde.
Helaas ligt onze bungalow ver van de kern af (zwembad, restaurant etc.)… veel met de auto op en neer dus. Balen met een kind… Ook het kinderbed staat niet op de kamer. Onze bungalow is ook erg basic allemaal. Geen toppetje.
We gaan na de check-in in onze kamer lekker zwemmen, vervolgens Italiaans eten en op tijd naar bed.

5 dec   Sarapiqui (Selva Verde)
We staan met zijn allen rond half zes op en maken ons gereed voor een ochtend wandeling. We proberen het eerst met de buggy maar hier komen we van terug. Teun loopt super goed mee tot ¾ van de wandeling, dan is hij het helemaal zat… Onderweg nog gestopt en gerelaxt bij een riviertje. Het is inmiddels tijd voor het ontbijt. Daarna nestelen wij ons aan de pool. Nou ja, ik ga nog even op kikker jacht. Er zitten er hier een paar welke ik graag nog goed de kiek wil zetten. Ongeveer een uur later ben ik ook aan een frisse duik toe. Teun heeft het dan nog altijd prima naar zijn zin in het bad. Onze duik is maar van korte duur…. Een volle luier gooit poep in het eten…. Rond elven terug naar het huisje voor de siësta en daarna weer lekker duiken. We gaan op tijd avond eten omdat ik aan de nachtwandeling deelneem. Eerst Lisette en Teun terug brengen. De nachtwandeling is best leuk, diverse kikkersoorten en o.a. een possum zijn de hoogtepunten.

6 dec    Sarapiqui –> Turrialba
Na het ontbijt gaan we eerst nog een paar uur naar het zwembad, het is weer heerlijk weer. Na deze plons pakken we onze spullen en checken we uit. Op naar de volgende locatie, Rancho Naturalismo in de bergen. De rit van zo’n 2 uur verloopt prima, met prachtige uitzichten over bergen en valleien. De lodge zelf is eenvoudig maar ruim van opzet. Er wordt nog even een snack voor ons klaar gemaakt. Ik vermaak me de rest van de middag met kolibrietjes.

7 dec    Turrialba
Na een ochtendwandeling en het ontbijt besluiten we er een rustige dag van te maken. Loop nog wel met een gids naar een paar punten toe. Het is niet 100% onze stek, echt voor de vogelaars in hart en nieren. In de middag gaan we naar een nabij gelegen dorpje omdat we onderweg hadden gezien dat er kermis is. De kneuterigheid straalt er aan alle kanten er vanaf. Een enorm, alles overstemmende, diesel aggregaat zwengelt de boel aan. Teun maakt een paar ritjes in de draaimolen en de vliegende varkens. We maken nog een rondje, kopen een disco auto voor teveel geld en gaan weer terug naar de lodge voor het diner.

8 dec    Turrialba –> San Gerardo de  Dota
Na het ontbijt gaan we alweer snel door naar Saverge lodge voor 1 nachtje. Het is een dikke 2 uur rijden. Als we er om 11 uur aankomen, kunnen we direct onze kamer op. Deze is super verzorgd! Na de lunch gaan we met een gids op zoek naar de Quetzal, deze is wonderbaarlijk genoeg gemakkelijk te vinden. Omdat de plek wat te gevaarlijk is voor Teun, gaan Lisette en Teun naar een speeltuin in de buurt. Voor het avondeten relaxen we nog wat en als Teun gaat slapen, kijken wij nog een serietje (Homeland) op de laptop.

9 dec    San Gerardo de Dota –> Corcovado
Om 5.30 uur ga ik met de zoon van gids van gisteren op pad (Raul). Eerst weer op zoek naar de Quetzal, hopelijk vandaag een mannetje. We worden op onze wenken bediend, wat een prachtige vogel! Net voordat we willen gaan laat het mannetje met de lange staart zich zien, Helaas op behoorlijke afstand, we wachten nog bijna een uur voordat hij helaas naar de andere kant vertrekt en ‘onze’ avocado boom links laat liggen. Als we bij de lodge komen zitten Teun en Lisette al aan het ontbijt. Ik schuif snel aan, voordat we met zijn allen een wandeling door het Nevelwoud gaan maken. En WOW wat een schitterende bossen zijn dat toch. Bomen bekleed met mossen en bromelia’s. Genieten!!! Daarna direct en route want we hebben een lange route voor de boeg. 5,5 uur rijden volgens de navigatie. De wegen vallen allemaal mee en doen het in 5 uur. Onderweg wel nog een flinke bui gehad. En ruim een kwartier oponthoud vanwege wegwerkzaamheden.
Onze lodge voor de komende 4 dagen/nachten ligt er prachtig bij. We hebben er enkele rivieren voor moeten doorkruisen met onze auto, maar het was de moeite. Onze hut heeft een weergaloos uitzicht, ruim 100 meter boven de zee met een zwevend zonnedek met zeezicht. Door de openslaande deuren, ook vanuit bed uitzicht op zee!

10 dec    Corcovado
In de ochtend maak ik een wandeling in het gebied rondom de lodge. Na een koninklijk ontbijt nestelen we ons aan het zwembad. Rondom de pool is er genoeg actie voor papa om zich te vermaken. Toekans, agoeties en ander wildlife. De lunch is ook weer heerlijk. Lisette neemt na de lunch wat ‘me’ time en ik blijf bij Teun bij de hut terwijl hij slaapt. Zeker geen straf op een ligbedje met zo’n uitzicht!
Om 17.00 uur is het happy hour en sluiten we aan in de poolbar. Ik maar tot 18.00 uur want  samen met een gids ga ik op zoek naar ‘nachtelijk’ wildlife. In een uur vinden we div. kikker en padden soorten maar ook schorpioenen, spinnen, vleermuizen en 2 soorten slangen. Waarvan 1 zeer giftige van zo’n 2 meter lang. Aansluitend is het dinner time. Dat doen ze hier met zijn allen aan 1 tafel. Lunch en ontbijt worden los uitgeserveerd aan aparte tafels.

11 dec    Corcovoda
Om 6.00 uur ga ik met een gids op pad, op zoek naar wildlife in de omgeving van de lodge. Spechten, toekans en diverse andere vogelsoorten. Maar ook Agoeties, Coaties, witkop capucijners en slingerapen. Aansluitend ontbijten. Direct erna ga ik nog met de gids op pad naar een andere plek voor de Ara’s (blauwstaarten). Inmiddels is het goed warm en neem ik met Teun een frisse duik. Lisette gaat dan lekker in het zonnetje liggen. Na de lunch weer hetzelfde ritueel. Ik pas op Teun, Lisette nestelt zich aan het zwembad. Die middag worden we nog verrast door een sterk ruikende bezoeker. Een wild varken dat komt grazen van de bloemen en planten op het terrein van de lodge. Een white Lip Peccarino. Na een heerlijke douche in de buitenlucht, happy hour en avondeten.

12 dec   Corcovado
Vandaag wederom geen Corcovado. Geen tapir dus deze vakantie. We maken een wandeling met zijn drietjes en dan na het ontbijt gaan we naar het strand. Ff een stukje rijden want de private beach is alleen bereikbaar via 500 trappen…. Geen optie voor Teun. We rijden dus met de auto naar een soort van privé baai. Behalve 1 andere dame is er niemand en lijkt het bijna expeditie Robinson incl. de kokosnoten. Teun vermaakt zich super in de branding. Daarna in het zand, hij zit helemaal onder. Dus voor de lunch nog maar even een duik nemen in het zwembad, ff opfrissen en ontzanden.
Na de lunch vermaak ik me nog even met de toekans, alvorens ik met een gids op zoek ga naar een luiaard met jong. Helaas geen succes… Lisette wel! In de boom op onze veranda landen een paar Ara’s die zich er te goed doen aan de vruchten…. Teun heeft Rosie, zijn grote vriendin dan al voorzien van een mooie bonus, voor al haar goede zorgen en smiles!

13 dec   Corcovado –> Manuel Antonio
Het is direct in de ochtend al mega benauwd… dit doet mij weer denken aan april 10 jaar gelden. Omdat Teun en Lisette nog op 1 oor liggen ga ik even alleen op pad. Kom al snel rondom de palmen agoeties, wat vogels en capucijners (apen) tegen. Ik vermaak me er prima mee. Na een uurtje terug naar de hut, waar die twee lekker liggen te knuffelen op bed. Ik douche me even en pak samen met Lisette de koffers voordat we gaan ontbijten. Het is half negen geweest als we in de auto stappen en richting Quepos vertrekken. Het is weer een voorspoedige reis en het is net middag als we bij Arena’s del Mar arriveren. Het hotel ligt aan dezelfde weg als hotel Parador, zat ik daar niet 10 jaar geleden? Bij de receptie worden we welkom geheten door een lachende luiaard die daar boven in een boom hangt. Uiteraard ontbreekt een lachende receptionist met een welkomsdrankje hier niet. Met een golfkarretje worden we naar ons luxe appartement gebracht, voorzien van 2 badkamers een keuken een heerlijk balkon met uitzicht op zwembad en zee waarop een jacuzzi het centrale middelpunt is. Hmmm, dat komt goed met de laatste 3 dagen.
De koffers hadden inmiddels al hun weg gevonden en snel kleden we ons om, op naar het strand. Ook hier hangen weer enkele luiaards in de bomen en lunchen we tussen de palmen met de voeten in het zand. De zee is wat wild hier, maar dat mag de pret niet drukken. Teun is druk met een karretje, schepjes en emmertjes die hij van de lodge mag gebruiken. Hij luistert vandaag echter heel slecht… reisdag? Hij wordt zelfs overspoeld door een xxl golf als hij weer eens eigenwijs is, hopelijk zijn lesje geleerd…
Als verrassing worden we getrakteerd op een romantisch diner op het strand. Daar zeggen we uiteraard geen nee tegen. Er staan slechts 3 tafels, wij schuiven als eerste aan. De tonijn en steak zijn heerlijk, maar het hoogtepunt (zeker ook voor Teun) is het chocolade lava dessert. Zeldzaam heb ik iemand zo zien smullen. Daarna moe maar voldaan naar bed.

14 dec   Manuel Antonio
Op tijd uit de veren vandaag. We willen voor de drukte naar Manuel Antonio. Dit park is ook heel anders dan ik me herinner, paden zijn breder, dieren gewender en toch minder in aantal. Vooral veel wasberen die snacks van de toeristen proberen te jatten. Verder zien we wat hagedissen, agoeties, apen en luiaards. Hoogtepunt is een krokodil die een wasbeer heeft gegrepen en voor ons het strand onveilig maakt. We lopen naar een ander strand voordat we alweer relatief snel dit park verlaten. Onderweg maken we nog een souveniersshop onveilig en haken we aan bij de lunch bij het hotel. Nu zijn vanaf het strand een moeder luiaard met jong goed te zien.
Tijdens Teun’s slaapje betrekt het weer en begint het goed te plenzen en onweren. Een mooi moment om de jacuzzi eens testen. Teun slaapt 3 uur! Daarna moet ook hij uiteraard bubbelen. Het blijft regenen tot het diner. Morgen maar weer naar het strand dan.

15 dec    Manuel Antonio
Als we naar buiten kijken is het nog altijd wat bewolkt. Gelukkig wel droog en de tempratuur erg aangenaam. Dus lekker naar het strand. Hier vermaken we ons eigenlijk heel de dag prima. Samen met Teun krabbetjes vangen en zandkastelen bouwen. In de middag breekt nog even de zon door, waar vooral Lisette nog van profiteert. We sluiten de dag af met een flinke plons in het zwembad. Mooi om te zien, hoe vrij Teun geworden is in het water. Met alleen 2 bandjes om zijn armen, maakt hij heel het zwembad onveilig.  ’s Avonds met het eten sluiten we weer af met het chocolade toetje, wat een feest weer!

16 dec/17 dec   San Jose  –> Amsterdam
Helaas het zit er alweer op. We doen het lekker rustig aan in de ochtend en net voor de middag zetten we koers naar de auto. Onderweg slijten we de ‘vakantie-off-road-buggy’ aan een van de medewerkers (een jonge vader). De weg naar San Jose is prima, helaas laat de navigatie ons op het laatste moment in de steek en rijden we nog een halfuurtje om…  Inchecken gaat errug traag, maar we zijn ruim op tijd bij het vliegtuig. De vlucht naar Panama verloopt prima, aldaar moeten we zo’n 1,5 uur wachten voordat we in het KLM toestel mogen. De laatste vlucht, een nachtvlucht gaat super snel, in nog geen 10 uur landen we op Schiphol. Teun heeft prima geslapen, helaas papa en mama wat minder…